mari ikut bontot saya :)

Sunday 17 April 2011

kisah penguin jantan :)






Apabila tibanya musim sejuk, beribu-ribu penguin akan berbondong-bondong merentasi kawasan Antartika di kawasan kutub selatan bumi untuk mengharungi perjalanan sejauh 100 kilometer. Selama berminggu-minggu berjalan, kadang-kadang sang penguin berenang, meluncur dengan perutnya di permukaan ais. Matlamat mereka hanya satu, menuju ke suatu destinasi yang sama.

Pada akhir perjalanan, sang penguin ini bertemu dengan ribuan lagi spesies yang sama berkumpul di suatu dataran ais yang luas terbentang. Sebenarnya, ada tujuan yang sangat penting di sebalik penghijrahan beramai-ramai penguin ini. Dataran luas tempat mereka bertemu inilah lokasi terbaik untuk si penguin bertelur, menetas dan menjaga anak masing-masing.

Perjalanan memenatkan ini hanyalah sedikit daripada sekalian banyak pengorbanan yang terpaksa dihadapi penguin demi masa depan anak-anak mereka. Cabaran sebenar hanya bermula setelah sang penguin betina bertelur. Setelah bertelur sebiji, sang betina menyerahkan tugas mengeram kepada si jantan. Si betina akan kembali ke laut memburu sotong dan ikan. Sang penguin jantan pula mengambil alih tugas mengeram tanpa sebarang kerenah.

Ketika mengeram, penguin jantan berhati-hati membawa telur di atas kakinya bagi melindungi daripada terkena ais dan cuaca sejuk. Pengorbanan penguin jantan menjaga telur sungguh luar biasa dan menakjubkan. Sang jantan terus berdiri sepanjang waktu mengeram telur ketika cuaca sejuk serendah 40 darjah celsius di bawah paras beku.

Sepanjang tempoh empat bulan itu, penguin jantan tidak pernah sekalipun meninggalkan telurnya meskipun lapar. Jika telur tersebut ditinggalkan ia akan membeku dan anak yang belum menetas itu akan mati dalam tempoh beberapa minit sahaja. Penguin jantan terus sabar, menahan lapar dan berkorban menunggu telur menetas sehingga separuh berat badannya turun. Sepanjang empat bulan itu, penguin-penguin jantan akan berkumpul bersama sambil membawa telur di kaki masing-masing. Penguin jantan akan berasak-asak menghampiri antara satu sama lain, bagi memanaskan badan mereka.

Akhir musim sejuk, telur yang dieram penguin jantan menetas. Anak penguin membuka mata dan melihat dunia. Tapi, si anak tetap berada di atas kaki si ayah. Makanan pertama si anak ialah susu daripada tembolok si ayah. Biarpun tidak makan apa-apa selama empat bulan, tetapi si ayah tetap berkorban memberi makan anaknya dari temboloknya. Pada saat itulah, sang penguin betina kembali ke daratan setelah empat bulan berburu di laut. Si ibu akan menyuap makanan yang tersimpan dalam temboloknya ke mulut anak kecilnya.

Setelah sang betina datang, penguin jantan yng kelaparan segera kembali ke laut, memburu sotong dan ikan. Setelah kekenyangan, si jantan balik semula menemani penguin betina memberi makan anak mereka bersama-sama.

Sifat penguin jantan yang sabar, penyayang dan romantis menyebabkan haiwan ini jarang bertukar pasangan. Setiap masa, si penguin jantan dan betina sibuk merayu antara satu sama lain, merengek-renget seperti pasangan kekasih sedang mabuk cinta. Sang jantan setia pada si betina berpuluh tahun sehinggalah ada antara mereka menemui ajal. Ketika itu barulah sang jantan akan jangka hayatnya boleh mencecah 20 tahun, mencari pasangan lain. Sifat penguin yang amat dedikasi, taat setia dan penyayang terhadap anak-anaknya tidak pernah berubah sejak berjuta-juta tahun lalu sampailah sekarang.


Sikap-sikap baik dan terpuji yang ada pada si penguin jantan ini seharusnya ditauladani oleh manusia yang bergelar lelaki. Bertanggungjawablah dengan apa yang telah kita lakukan dan jangan hanya melepaskan semua beban kepada kaum hawa semata-mata.

No comments:

Post a Comment

entries

cerita saya ;)