mari ikut bontot saya :)

Tuesday 26 April 2011

PESAN ROH KEPADA MANUSIA !

dah berhabuk ! fuhh ! fuhh ! lama tak update kan :) haha nahh ! selamat membaca !

Apabila roh keluar dari jasad , ia akan berkata-kata dan seluruh isi alam sama ada di langit atau bumi akan mendengarnya kecuali jin dan manusia . apabila mayat dimandikan , lalu roh berkata : "wahai orang yang memandikan aku , aku minta kepadamu kerana Allah untuk melepaskan pakaiianku perlahan-lahan sebab pada saat ini aku beristirehat daripada seretan malaikat maut".

Selepas itu , mayat pula bersuara sambil merayu : "wahai orang yang memandikan ku , janganlah engkau menuangkan air dalam keadaan panas . begitu juga jangan menuangkan air yang dingin kerana tubuh ku terbakar apabila terlepasnya roh dari tubuh".Apabila dimandikan,roh sekali lagi merayu:"demi Allah , wahai orang yang memandikan ku jangan lah engkau menggosok aku dengan kuat sebab tubuhku luka-luka dengan keluarnya roh" . Setelah dimandikan dan dikafankan , telapak kaki mayat diikat dan ia pun memanggil-mangil dan berpesan lagi supaya jangan diikat terlalu kuat serta mengafani kepalanya kerana ingin melihat wajahnya sendiri , anak-anak , isteri atau suami buat kali terakhir kerana tidak dapat melihat lagi sampai hari kiamat .

Sebaik keluar dari rumah lalu ia berpesan : "Demi Allah , wahai jelmaanku , aku telah meninggalkan isteriku menjadi balu , maka janganlah kamu menyakitinya . anak-anakku telah menjadi yatim dan janganlah kalian menyakiti mereka .  Sesungguhnya pada hari itu aku telah keluar dari rumahnya dan aku tidak dapat kembali kepada mereka buat selama-lamanya".

Sesudah mayat diletakkan pada pengusung , sekali lagi diserunya kepada jemaah supaya jangan mempercepatkan mayatnya ke kubur selagi belum mendengar suara anak-anaknya dan sanak saudara buat kali terakhir . sesudah  dibawa dan melangkah sebanyak tiga langkah dari rumah , roh berpesan :"wahai kekasihku,wahai saudaraku dan wahai anak-anakku , jangan kamu perdaya dunia sebagaimana ia melalaikan aku . sesungguhnya aku tinggalkan apa yang telah aku kumpulkan untuk wariskan dan sedikit pun mereka tidak mahu menanggung kesalahanku . ada pun di dunia , Allah menghisab amalanku , padahal kamu berasa senang dengan keduniaan . dan mereka juga tidak mahu mendoakan aku "



.............................................................................................................................................................

letih menaip :) haha ! lain kali sambung lah , banyak lagi lah :) bye .

3 comments:

  1. ade smbungan ke ? bile mahu smbung lorh . best lha pasal neh . kalau bule cpt siket smbungn nye . okey ?

    ReplyDelete
  2. huy . tak bule sbar dh . huhu .

    ReplyDelete

entries

cerita saya ;)